فرق بین سیم و کابل + ماهیت آن ها 🔌

همه شما تابحال حداقل یکبار با سیم ها و کابل های برق برخورد داشته اید و حتی ممکن است دچار برق گرقتگی نیز شده باشید. اما آیا میدانستید که سیم و کابل دو مقوله کاملا جدا هستند و هیچگونه تشابهی به یکدیگر ندارند؟

با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با تفاوت های سیم و کابل، با اجزای تشکیلی دهنده آن ها نیز آشنا شوید.

انواع سیم و کابل

سیم یا wire

اجزا تشکیل دهنده سیم یا wire شامل یک یا چند رشته باریک مسی یا آلومینیومی می باشد که برخی از آن‌ها سیم مفتول یا تک رشته‌ ای و برخی دیگر سیم افشان یا چند رشته‌ ای هستند.

کابل یا cable

اما کابل یا cable از دو یا چند سیم و هادی عایق تشکیل شده است. مانند کابل شبکه، کابل کواکسیال، کابل برق و کابل‌های دیگر …

تفاوت بین سیم و کابل

یکی از ساده ترین روش تشخیص بین سیم و کابل به این روش است که سیم معمولا قابل رویت است، در حالی که بیش ‌تر کابل‌ ها اغلب دارای پوشش هستند. به طور کلی نباید اصطلاح سیم و کابل را باهم اشتباه گرفت.

برای مثال سیم برق یک اصطلاح غلط است و باید کابل برق گفته شود، زیرا همین‌طور که گفتیم سیم از رشته باریک مسی تشکیل شده و کابل از سیم های تک رشته‌ای یا چندرشته‌ای.

سیم رشته ای

CORD چیست؟

جالب است بدانید در زبان انگلیسی علاوه بر واژه سیم و کابل از واژه دیگری هم به نام Cord به کار می‌رود که تفاوت آن با سیم و کابل این است که Cord کابلی است که برای انتقال برق استفاده می‌شود و خود واژه کابل تنها به جهت بیان انتقال دیتا به کار می‌رود، اما در زبان فارسی ما این واژه را نداریم.

cord چیست

سیم و کابل های رشته ای در مقایسه با سیم‌ های مفتولی معمولا متقاضی بیشتری دارد.

یکی از علت های که این نوع سیم ها بازار بهتری دارند این است که ضخامت سیم ‌های چند رشته‌ای، قدرت انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به سیم‌ های مفتولی دارد.

این نوع سیم ها در صنایعی که نیاز به لحیم‌ کاری وجود دارد، مانند مدارهای الکترونیکی بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

سیم و انتقال اطلاعات

در سیم تک رشته ای در اثر مرور زمان و تغییرات آب و هوایی که ساختار ماده تغییر می‌کند سبب شکستگی و یا ایجاد ترک‌های ریز در فلز می‌شود و در طول زمان این ترک‌ها بیشتر و بزرگتر شده؛ درنتیجه فلز از هم می‌ پاشد.

فروش سیم و کابل چند رشته‌ای معمولا برای تولید کنندگان به صرفه نیست. به این دلیل که هزینه تولید سیم افشان یا چند رشته‌ای بیشتر از مفتولی است.

از سیم‌ های مفتولی غیر از صنعت الکترونیک و برق برای صنعت‌های دیگری هم مانند مکانیک استفاده می‌شود که بیشتر برای جابجایی و یا محکم کردن به کار می‌روند.

سیم و کابل دیتا و انتقال اطلاعات

تاثیرات ضخامت سیم و کابل بر روی کیفیت آن

جریان الکتریکی حاوی میلیون ‌ها الکترون است، و باهمدیگر رابطه مستقیم دارند.

جمله بالا به این معنی است که هرچه جریان بیشتر باشد تعداد الکترون‌ها نیز بیشتر می‌شود و باید از کابل ‌های دارای سطح مقطع بیشتر استفاده کرد.

بنابراین هرچه سیم و کابل قطر بیشتری داشته باشد، جریان عبوری بیشتر و مقاومت در برابر عبور جریان کمتر می‌شود.

با این وصف هرچه کابل ضخیم ‌تر باشد کمتر داغ می‌شود و بنابراین کمتر دچار سوختگی می‌گردد.

سیم با ضخامت های مختلف

مقاومت الکتریکی در سیم ها و کابل ها

اصولا در سیم‌ های چند رشته ‌ای در سطح مقطع سیم شکاف‌ های بیشتری بین رشته‌ها وجود دارد.

اما در فرکانس‌ های بالا از سیم‌ های چند رشته‌ای به دلیل پدیده اثر پوستی بیشتر استفاده می شود. پدیده اثر پوستی سبب تلف شدن نیرو در سیم می‌شود که برای سیم ‌های معمولی این اثر را کاهش نمی‌دهند و برای کاهش اثر از کابل‌ های لیتز استفاده می‌نمایند.

کابل لیتز از چند سیم چند رشته‌ ای تشکیل شده که با روکشی عایقی از هم جدا می‌شود و سطح مقطع را برای عبور جریان بیشتر می‌کند.

سیم های مفتول و رشته ای

سخن آخر

در این مقاله به تفاوت بین سیم و کابل و کُرد و اجزای تشکیل دهنده آن ها پرداختیم. امیدواریم که در خرید های بعدی شما راهنمایی های لازم را داده باشیم.

شرکت شهاب گستر بعنوان تولید کننده و عرضه کننده انواع ملزومات برقی مفتخر است اعلام کند که از این پس میتوانید خرید انواع لوازم الکتریکی خود را از طریق سایت کالای برق فروغی انجام دهید.

اینستاگرام شهاب گستر         آپارات شهاب گستر

نظر خود را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *